Help mijn huis/werkplek is een puinhoop!

Is je huis, slaapkamer of kantoor een puinhoop? Ligt er inmiddels zo veel troep dat je niet meer weet waar je moet beginnen en daardoor het opruimen steeds blijft uitstellen? Voor niemand is het fijn om te wonen of werken in een puinhoop, maar als je het al zo ver hebt laten komen dan is het tijd voor een grote opruiming. Wanneer je woon of werkplek netjes en opgeruimd is, kun je ook veel meer genieten van je huis of beter concentreren op het werk. Je hoeft je immers niet meer druk te maken over de chaos om je heen. Wanneer je woon of werkplek netjes en opgeruimd is, ben je vaak ook rustiger in je hoofd. Niemand houdt van opruimen en schoonmaken, maar onthoud dat het uiteindelijk beter voor jezelf is om het wel te doen!

Waar te beginnen met opruimen?

Het is geen goed idee om zomaar ergens te beginnen met opruimen. Analyseer de huidige situatie en maak een lijstje van wat er allemaal gedaan moet worden. Ook is het verstandig om alle taken een prioriteit mee te geven. Het zou natuurlijk stom zijn als je begint met stofzuigen terwijl er allerlei onnodige spullen op de grond liggen en er nog gestoft moet worden.

Ordenen en sorteren

Je spullen netjes ordenen en sorteren zorgt ervoor dat je gelijk kunt vinden wat je zoekt. Een archiefkast kan je daar bij helpen. Alle spullen die als het ware bij elkaar horen leg je bij elkaar. Let er op dat je na een tijdje niet alle spullen weer door elkaar gaat gooien, want dan moet je op een gegeven moment weer opnieuw beginnen.

Bewaren of weggooien?

Wanneer je begint met opruimen zul je al snel merken dat je veel spullen tegenkomt waarvan je denkt ‘zal ik dat bewaren of weggooien’? Mijn tip is wanneer je twijfelt het gewoon weg te gooien! Spullen die je echt wilt houden, daar twijfel je niet eens over dus alle troep kan de deur uit.

(392)

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.