Clean desk policy, do or don’t?

Een clean desk policy aanhouden binnen uw bedrijf, wat is dit en waarom moet hier gebruik van worden gemaakt? Een clean desk policy houdt in dat de werknemers aan het eind van de werkdag hun bureaus hebben leeggemaakt. Denk hierbij aan: alle papieren en notitieblokken/ velletjes van het bureau en in een lade, alle ordners van het bureau en in een archiefkast. Dit zorgt ervoor dat bijvoorbeeld de schoonmakers makkelijker alle bureaus schoon kunnen maken dan wanneer er overal stapels blaadjes en of ordners liggen. Daarnaast heeft een clean desk policy ook een professionelere uitstraling dan wanneer alle bureaus vol liggen met allerlei spullen. Hieronder staan 3 redenen om dus te werken aan een clean desk policy.

Makkelijk schoonmaken

Zoals hierboven ook al genoemd, maar toch zeker een reden om over te stappen op een clean desk policy is omdat de bureaus makkelijker schoon te maken zijn. Doordat schoonmakers vaak per uur betaald worden en niet per klus kosten de schoonmakers minder aangezien zij sneller alle bureaus schoon kunnen maken. Hierdoor zal de rekening die zij sturen lager zijn dan wanneer er niet gewerkt wordt met een clean desk policy.

Stukje professionele uitstraling

Indien er klanten of partners langskomen wil je een bepaald beeld overbrengen op die personen. De term die dan vaak langskomt is dat bedrijven zichzelf professioneel willen laten overkomen. Door te werken met een clean desk policy zal de klant of partner denken dat er een goede structuur zit in het werken en dat dit gekoppeld kan worden aan kwaliteit. Daarnaast is het, waar niet veel mensen aan denken, zo dat op losse blaadjes die rondslingeren op de bureaus, zomaar gevoelige informatie kan staan. Door te laten zien dat dit bij uw bedrijf niet het geval is zal dit ook een gevoel van zekerheid opwekken bij de klant of partner.

Flexwerken

In het hedendaagse kantoorleven zie je steeds meer dat mensen flexwerken. Dit houdt in dat zij niet iedere dag op dezelfde plek/ pc aan het werk zijn, maar dit van dag tot dag kan verschillen. Hierdoor is het van belang dat het de werkplek netjes wordt achtergelaten zodat de collega de dag erna direct aan het werk kan en niet eerst alle spullen van de vorige dag moet opruimen of bij de andere persoon moet brengen.

 

Door te werken met een clean desk policy komt u dus in aanmerking met de bovenstaande punten die de clean desk policy ondersteunen. Dit moet voldoende zijn om het vaak genoemde tegenargument, extra werk, tegen te gaan. Het volgen van een clean desk policy brengt meer positiefs met zich mee dan dat het aan extra werk mee brengt. Hierdoor is de overweging om te werken aan een clean desk policy redelijk makkelijk te maken.

(3)

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.