Maatregelen voor verkeersveiligheid

Al vanaf de basisschool wordt duidelijk dat verkeersdeelname de nodige risico’s kent. Volgens de berichtgeving van de Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is het aantal verkeersdoden ten opzichte van 2012 fors gedaald met twaalf procent. Het aantal verkeersongelukken zonder dodelijk afloop is hierbij ook gedaald. Een interessant gegeven hierbij is dat het aantal doden en ongelukken met bromfietsers en scootmobielen aan het stijgen is. Fietsers en motorrijders blijven natuurlijk ook een kwetsbare groep.

Ongevallen door menselijk handelen

In sommige gevallen worden verkeersongevallen veroorzaakt door technische storingen. Overduidelijk blijft het overgrote deel van ongelukken te liggen bij verkeerde menselijk handelingen, zoals: inschattingsfouten, overmatig gebruik van alcohol achter het stuur en agressief of onzeker weggedrag. Hierbij niet te vergeten: telefoneren tijdens het rijden of op een andere manier bezig met andere zaken dan behalve het verkeer! De voorrangsregel waarbij rechts voorrang heeft, tenzij anders aangegeven, lijkt een vanzelfsprekendheid. Als je in het bezit bent van een rijbewijs moet duidelijk zijn dat je nooit voorrang moet nemen, zonder het te krijgen.

Verkeersveiligheid door innovatie

Overheidsmaatregelen in het verkeer en vernieuwende technologieën in voertuigen zorgen ervoor dat de kans op een ongeluk en letsel verminderd. Te denken valt aan ABS sensoren in autovoertuigen die ervoor zorgen dat de wielen niet kunnen blokkeren tijdens het remmen. Je kan maximaal remmen zonder in een slip te raken. De gordels en airbags zijn andere ontwikkelingen die mogelijk maken levens te reden en letsel te beperken. Moderne auto’s kunnen uitgerust worden met zaken, zoals: parkeersensoren, hillclimb en park-assist. De duurdere auto’s zijn zelfs uitgerust met een functie waardoor de auto automatisch afstand neemt, zodra een voorganger nadert of plotseling remt en te dichtbij komt. Deze ontwikkelingen zijn leuk en erg handig, maar de mens als verkeersdeelnemer zal altijd moeten blijven nadenken. Je wilt tenslotte niet afhankelijk zijn van een technologie. Het voldoen aan de jaarlijkse APK en het regelmatig onderhouden van de auto, zorgt er ook voor dat de auto minder snel kan falen. Denk bijv. aan een remleiding die doorgeroest is, waardoor je niet meer kunt remmen. Onderhoud zorgt ervoor dat je dit van te voren kunt zien aan komen.

In Nederland zal je in verhouding veel straatverlichting tegenkomen. In landen zoals België, Frankrijk en Duitsland is dit veel minder. In het kader van bezuinigingen wordt ook verkeersverlichting in Nederland minder. Xenon verlichting zorgt voor verkeersveiligheid en meer zicht in het verkeer tijdens het autorijden. Je valt meer op, maar bovenal: je ziet veel meer. Je kan bochten in de nacht beter inschatten, eerder anticiperen op wijzigingen in het verkeer (zoals een ongeluk of een afgesloten weg). Zelfs met licht blijven fietsers, motorrijders en bromfietsen slecht zichtbaar in de nacht. Met regulier halogeen verlichting in de auto heb je ook zicht, maar bij xenon is dit aanzienlijk beter. Om deze reden worden auto’s in het hoge segment standaard voorzien van xenon lampen. In oudere auto’s wordt dit vaak achteraf ingebouwd met een ombouwset. Belangrijk bij het inbouwen is dat je het lichtbeeld goed instelt. Je wilt tenslotte niet medeweggebruikers verblinden of een bekeuring riskeren.

(1)

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.